Tanit diary
Pokrowiec DrÄ…g
Dołącz do S.W.A.T.!
okolice krk
[RS] The Mirror Mysteries
25-07-2009 - Klub 19 - DISCO TANZEN
Ojciec Chrzestny II / The Godfather II (2009)
Fatcut - Babylon Dub Injection
Mercedes CLS Grand Edition
mOdzele.pl
ORGANISED CHAOS 28th December 2006 - DJ Cruze & Mc Frict
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ogi900.keep.pl

  • Tanit diary

    Starsi
    1. Przedstawienie nauki
    Celem tego rozwa¿ania jest opisanie nauki Pisma ¦wiêtego na temat starszych w Ko¶ciele. Zastanówmy siê najpierw czym jest Ko¶ció³. Osobie wychowanej w Polsce, Ko¶ció³ kojarzy siê najczê¶ciej z budynkiem w którym odprawiane s± nabo¿eñstwa lub z Ko¶cio³em Katolickim. Po II Soborze Watykañskim zaczêto te¿ nazywaæ ko¶cio³ami inne, co wiêksze wyznania chrze¶cijañskie, zostawiaj±c tytu³ sekty dla grup mniejszych i bardziej Rzymowi wrogich. Jednak Ko¶ció³, o którym mówi Pismo ¦wiête nie jest ani organizacj± religijn± z central± w Rzymie, ani budynkiem z cegie³, czy bali drewnianych.

    Ko¶ció³ Bo¿y, to duchowy organizm sk³adaj±cy siê ze wszystkich ludzi, którzy przez wiarê w Chrystusa otrzymali przebaczenie grzechów i pojednali siê z Bogiem. Cz³onkiem tego Ko¶cio³a zostaje siê w duchowy sposób przez nawrócenie i wiarê w Chrystusa, a nie przez zapisanie siê gdziekolwiek, czy religijne obrzêdy. Centrala tego Ko¶cio³a jest w Niebie, gdzie siedzi Chrystus po prawicy Boga. Nie ma on na ziemi ¿adnej g³owy, poniewa¿ jego G³ow± i W³adc± jest uwielbiony Pan.

    Greckie s³owo ekklesia oznacza "zgromadzenie". `W Biblii u¿ywane jest ono na okre¶lenie zgromadzenia Izraelitów na pustyni, a równie¿ mieszkañców pogañskiego miasta. Jednak w wy¿szym i specyficznym sensie ekklesia to zgromadzenie powsta³e przez spe³nienie s³ów Pana Jezusa:

    A ja je¶li bêdê podwy¿szony nad ziemiê, poci±gnê wszystkich do siebie. Jan. 12:32
    O tym Zgromadzeniu Chrystus Pan powiedzia³, ¿e nie przemog± go bramy krainy umar³ych, to znaczy, ¿e nawet ¶mieræ nie bêdzie w stanie od³±czyæ wierz±cych od mi³o¶ci Bo¿ej. Bo mi³o¶æ mocniejsza jest ni¿ Szeol, jak mówi Pie¶ñ nad Pie¶niami.

    To Zgromadzenie istnieje we dwóch przejawach - Ko¶ció³ Powszechny (Katolicki), którego granic nie znamy i który obejmuje wszystkich wierz±cych na powierzchni ca³ej ziemi oraz miejscowe ko¶cio³y zgromadzenia, których jedynym wyró¿nikiem nie powinny byæ wyznawane pogl±dy, czy uznanie dla takich, czy innych nauczycieli, ale z czysto praktycznych wzglêdów granice miejscowo¶ci w których mieszkaj± chrze¶cijanie. St±d, chocia¿ Koryntianie mówili o sobie "ja jestem Paw³owy, a ja Kefasowy", to Pawe³ aposto³ zwraca siê do nich jako do jednego zboru Bo¿ego w Koryncie i napomina ich pisz±c:

    A mówiê to dlatego, ¿e ka¿dy z was powiada: Ja jestem Paw³owy, a ja Apollosowy, a ja Kefasowy, a ja Chrystusowy.
    Czy rozdzielony jest Chrystus? Czy Pawe³ za was zosta³ ukrzy¿owany albo w imiê Paw³a zostali¶cie ochrzczeni? 1 Kor. 1:12-13
    Bo któ¿ to jest Apollos? Albo, któ¿ to jest Pawe³? S³udzy, dziêki którym uwierzyli¶cie, a z których ka¿dy dokona³ tyle, ile mu da³ Pan.
    Ja zasadzi³em, Apollos podla³, a wzrost da³ Bóg.
    A zatem ani ten, co sadzi, jest czym¶, ani ten, co podlewa, lecz Bóg, który daje wzrost. 1 Kor. 3:5-7
    Dzisiejsza sytuacja istnienia setek wyznañ chrze¶cijañskich, podzielonych wed³ug wiary lub niewiary w obmywanie nóg, mówienie jêzykami, tysi±cletnie królestwo, itd. oraz wed³ug uznania dla nauk ró¿nych osób jest ca³kowicie niezgodna z wol± Bo¿± dla Ko¶cio³a, który ma byæ jeden. W tym miejscu, chcê tylko zaznaczyæ, ¿e jedno¶æ ta jest jedno¶ci± w prawdzie Bo¿ej i nie osi±ga siê jej na drodze kompromisu i ekumenicznego przymykania oczu na swoje b³êdy przeciwnie ona powstaje miêdzy tymi, którzy pozwalaj± Prawdzie Bo¿ej przenikn±æ ich i s± jej pos³uszni. Tacy uczniowie Jezusa staj± siê w naturalny sposób jedno z Panem i ze sob± nawzajem.

    Bóg postanowi³, aby w lokalnych zgromadzeniach "po miastach" by³o w ka¿dym mie¶cie kilku starszych biskupöw odgrywaj±cych dla innych wierz±cych rolê drogowskazów, ucz±cych ich drogi Bo¿ej i pilnuj±cych przed b³êdnymi naukami.

    Pozostawi³em ciê na Krecie w tym celu, aby¶ uporz±dkowa³ to, co pozosta³o do zrobienia, i ustanowi³ po miastach starszych, jak ci nakaza³em Tyt. 1:5
    Zwracaj±c siê do ¶wiêtych w Filipi Pawe³ pozdrawia ich wraz z biskupami (l. mn.) i diakonami.

    Zakresem dzia³ania starszego jest zbór lokalny. St±d czytamy o starszych zboru w Efezie, których Duch ¦wiêty ustanowi³ tam biskupami, ale nie czytamy o starszych ca³ego Ko¶cio³a, ani o biskupach nadzoruj±cych okrêgi.

    Funkcj± takich starszych NIE jest administracyjne kierowanie innymi chrze¶cijanami i wydawanie im poleceñ - ty zrób to, a ty zrób tamto. Takiej w³adzy nie mia³ nad wierz±cymi nawet aposto³ Pawe³, który pisze:

    A co do brata Apollosa, to bardzo go prosi³em, ¿eby poszed³ do was z braæmi; ale on w ¿aden sposób nie chcia³ tym razem pój¶æ, przyjdzie jednak, gdy czas po temu bêdzie.1 Kor. 16:12
    Co wiêc jest ich dzie³em? Otó¿ ich s³u¿b± jest s³u¿ba pasterska. Maj± sami wprowadzaæ w swoim ¿yciu naukê Chrystusow± i w ten sposób oraz przez nauczanie S³owa Bo¿ego wskazywaæ innym wierz±cym jak nale¿y postêpowaæ w Chrystusie Jezusie. Powinni równie¿ strzec Ko¶cio³a przed wilkami lud¼mi, którzy przychodz± aby "uczniów poci±gn±æ za sob±". Popatrzmy co mówi o tym aposto³ Piotr:

    1 . Starszych, którzy s± miêdzy wami, proszê ja, wspó³starszy i ¶wiadek ucierpienia Chrystusowego, i uczestnik chwa³y, która ma byæ objawiona:
    Zauwa¿my, ¿e Piotr zwracaj±c siê do starszych nie nazywa siê tu Papie¿em, ani G³ow± Ko¶cio³a, ale mówi o sobie "wspó³starszy", zaznaczaj±c, ¿e tak± sam± s³u¿bê pe³ni, jak i oni.
    2. Pa¶cie trzodê Bo¿±, która jest miêdzy wami, dogl±daj±c jej nie poniewolnie, ale dobrowolnie; nie dla spro¶nego zysku, ale ochotnym umys³em:
    Czyli celem pracy starszego nie ma byæ zysk materialny, ale dobro dusz. Oczywi¶cie "godzien jest robotnik wy¿ywienia swego", ale to "wy¿ywienie" s³u¿yæ ma temu, aby bez przeszkód móg³ pracê swoj± wykonywaæ, a nie aby z pobo¿no¶ci móg³ czerpaæ zyski. Mówi±c krótko - kto¶ pracuj±cy dla Ko¶cio³a zas³uguje na utrzymanie, ale nie na luksusy. Jest karykatur± Ewangelii, gdy przyje¿d¿aj±cy luksusow± limuzyn± przywódca ko¶cielny wyci±ga sute kolekty od osób ledwo wi±¿±cych koniec z koñcem, opowiadaj±c im o potrzebach swojego zboru, czy misji.
    3. Ani jako panuj±c nad dziedzictwem Pañskim, ale wzorami bêd±c trzody.
    Jest w upad³ej naturze cz³owieka sk³onno¶æ do oddzielania siebie i innych od Boga. To Jehowa mia³ byæ Królem Izraela, ale oni wybrali sobie aby mieæ króla, jak i inne narody. W Ewangelii Chrystus przestrzega przed objawieniem siê tej sk³onno¶ci w Ko¶ciele, mówi±c:
    A Jezus przywo³a³ ich do siebie i rzek³ do nich: Wiecie, ¿e ci, którzy uchodz± za w³adców narodów, uciskaj± je, a ich wielcy daj± im odczuæ sw± w³adzê.
    Nie tak bêdzie miêdzy wami. Lecz kto by miêdzy wami chcia³ siê staæ wielkim, niech bêdzie s³ug± waszym.
    A kto by chcia³ byæ pierwszym miêdzy wami, niech bêdzie niewolnikiem wszystkich.
    Bo i Syn Cz³owieczy nie przyszed³, aby Mu s³u¿ono, lecz ¿eby s³u¿yæ i daæ swoje ¿ycie na okup za wielu. Mk. 10:42-45 - BT
    S³owo przet³umaczone tu jako "uciskaj±" to katakuriew - panuj±. Tego samego s³owa u¿y³ - znaj±cy przecie¿ nauczanie Jezusa - aposto³ Piotr, przypominaj±c starszym, ¿e ich zadaniem nie jest byæ ksiêciem, w³adc±, kapralem, ale wzorem dla trzody. Sam Jezus pokaza³ to jeszcze ostrzej mówi±c o byciu niewolnikiem innych. Czy niewolnik rozkazuje swoim panom? Czy kieruje ich ¿yciem? Czy raczej s³u¿y im, staraj±c siê czyniæ to "jak dla Pana, nie dla ludzi".
    Dla upad³ego cz³owieka bycie wzorem jest o wiele mniej interesuj±ce ni¿ bycie szefem. Jednostki aktywne, energiczne zawsze pn± siê do góry i staraj± siê znale¼æ sobie w ¿yciu miejsce z którego mogliby kierowaæ innymi. Ale Jezus mówi "nie tak ma byæ miêdzy wami". Czy kto¶ tego dzisiaj s³ucha?
    Bycie wzorem wymaga zaparcia siê siebie, ¿ycia samemu wed³ug przykazañ Bo¿ych, poddania swego ¿ycia pod os±d Ko¶cio³a. Byciem szefem daje mo¿liwo¶æ t³umienia krytyki nakazami "poddanie siê Bogu" i zas³onienia swojej osoby powag± zajmowanego stanowiska.
    4. A gdy siê oka¿e on ksi±¿ê pasterzy, odniesiecie niezwiêd³± koronê chwa³y.
    Tutaj podkre¶lona jest wyj±tkowa rola Jezusa. Wiemy, ¿e wszyscy wierz±cy s± nazwani kap³anami Boga, ale On jest tym jedynym Kap³anem na wzór Melchizedeka. Podobnie wielu jest pasterzy/pastorów Ko¶cio³a, ale jeden Arcypasterz, który odda³ za Ko¶ció³ swoje ¿ycie.

    5. Tak¿e, m³odsi! b±d¼cie poddani starszym, a wszyscy jedni drugim b±d¼cie poddani. Pokor± b±d¼cie wewn±trz ozdobieni, gdy¿ Bóg pysznym siê sprzeciwia, a pokornym ³askê daje.
    Piotr koñczy, zwracaj±c siê do m³odszych, aby s³uchali starszych i jest to bardzo wa¿na rada - aby osi±gn±æ sukcesy w ¿yciu duchowym warto jest s³uchaæ rad i nauk osób dojrza³ych w Chrystusie. Ale w tym samym zdaniu mówi "wszyscy jedni drugim b±d¼cie poddani", raz jeszcze przypominaj±c, ¿e w Ko¶ciele nie ma jakiej¶ hierarchii duchownych stoj±cych ponad "zwyk³ymi wiernymi", ale ¿e ka¿da czê¶æ Cia³a ma swój wk³ad w budowanie ca³o¶ci i swoje znaczenie dla Boga.
    W tym miejscu nale¿a³oby wspomnieæ, ¿e nie ma w Pi¶mie ¦wiêtym ¿adnego uzasadnienia dla sprawowania tej s³u¿by w zborze przez jedn± osobê "pastora". S³owo "pastor" jest skopiowane fonetycznie z ³aciny i znaczy tyle co pasterz.W angielskim t³umaczeniu Biblii Króla Jakuba wystêpuje ono w Nowym Testamencie tylko raz w Li¶cie do Efezjan, gdzie czytamy:

    I On ustanowi³ jednych aposto³ami, drugich prorokami, innych ewangelistami, a innych pasterzami [pastorami] i nauczycielami, Efez. 4:11
    Poniewa¿ - jak wykazali¶my w tym artykule wiele razy i jak jasno ¶wiadczy Pismo - zadaniem starszych/biskupów jest pasienie - nauczanie owiec, to oni s± pasterzami/pastorami, a czêsta w ko¶cio³ach protestanckich koncepcja pastor + rada starszych jest analogiczna do katolickiej z I wieku - biskup + starsi i nie odpowiada wzorowi pozostawionemu w Nowym Testamencie.

    Starszy = biskup
    Wielu starszych/biskupów w jednym mie¶cie.
    Bardzo wa¿ne znaczenie ma jasne przedstawienie kwestii identyczno¶ci s³u¿by starszego/prezbitera i biskupa/episkoposa. W trzech fragmentach Pism mówi±cych o starszych i biskupach funkcje te pe³nione by³y przez te same osoby. Popatrzmy na to ¶wiadectwo:

    Dzieje Apostolskie
    Tedy z Miletu pos³awszy do Efezu, przyzwa³ do siebie starszych zborowych.
    Którzy gdy do niego przyszli, rzek³ im: [...]
    Pilnujcie¿ tedy samych siebie i wszystkiej trzody, w której was Duch ¦wiêty postanowi³ biskupami , aby¶cie pa¶li zbór Bo¿y, którego naby³ przez w³asn± krew. Dz.Ap. 20:17-28
    List do Tytusa

    Pozostawi³em ciê na Krecie w tym celu, aby¶ uporz±dkowa³ to, co pozosta³o do zrobienia, i ustanowi³ po miastach starszych , jak ci nakaza³em,
    Takich , którzy s± nienaganni, s± mê¿ami jednej ¿ony, którzy maj± dzieci wierz±ce, które nie stoj± pod zarzutem rozpusty lub krn±brno¶ci.
    Biskup bowiem jako w³odarz Bo¿y powinien byæ nienaganny, nie samowolny, nieskory do gniewu, nie oddaj±cy siê pijañstwu, nie porywczy, nie chciwy brudnego zysku , Tyt. 1:5-7
    1 List Piotra

    Pa¶cie trzodê Bo¿±, która jest miêdzy wami, dogl±daj±c jej nie poniewolnie, ale dobrowolnie; nie dla spro¶nego zysku, ale ochotnym umys³em: 1Ptr. 2:2
    Piotr zwraca siê tu do starszych (patrz w. 5:1), a s³owo "dogl±daj±c" to t³umaczenie greckiego s³owa episkopew, od którego pochodzi rzeczownik episkopos - biskup. Samo s³owo znaczy tyle co nadzorowaæ, st±d niektórzy t³umacz± s³owo biskup jak nadzorca. Tak wiêc zadaniem starszych jest w³a¶nie "nadzorowanie" - "biskupowanie" i pasienie trzody, o czym te¿ czytamy w powy¿szym fragmencie z Dziejów Apostolskich.

    2. Praktyczne zastosowanie nauki
    Pan Bóg w swojej m±dro¶ci postanowi³, aby Ko¶cio³em w danej miejscowo¶ci kierowa³o wielu braci. Ju¿ Salomon wiedzia³, ¿e

    Gdy nie ma umiejêtnego kierownictwa, naród upada; lecz gdzie jest wielu doradców, tam jest bezpieczeñstwo. Przyp. 11:14
    Obecno¶æ kilku starszych chroni ko¶ció³ przed indywidualizmem i zwiedzeniem ca³ego zboru przez b³±d jednostki. Chc±c funkcjonowaæ razem, jako Cia³o Chrystusa starsi ci musz± "doj¶æ ze sob± do ³adu" za ka¿dym razem gdy pojawia siê jaka¶ sporna kwestia, pozwalaj±c w ten sposób Panu zeszlifowaæ swoje nierówno¶ci i cielesno¶æ i zachowuj±c rolê Chrystusa, jako G³owy Ko¶cio³a. Chroni to Ko¶ció³ zarówno przed dyktatur± ambitnego fa³szywego nauczyciela, jak i sytuacj± gdy wilki rozdzieraj± owce jak chc±, bo nie ma pasterzy.

    Poniewa¿ nie ma ¿adnej struktury kierowniczej nad zborami nie jest mo¿liwe zepsucie tej ryby od ziemskiej g³owy, a g³owa niebiañska Chrystus jest zawsze w znakomitym stanie. Je¶li nawet Galacjanie zaczn± siê obrzezywaæ, a Koryntianie upijaæ podczas pami±tki Wieczerzy Pañskiej, to nie wp³ynie to na ofiarno¶æ Tessaloniczan i znajomo¶æ Pana Efezjan, poniewa¿ nie ma centrali mog±cej wymusiæ przyjêcie wspólnego b³êdu metodami administracyjnymi.

    Historycznie, pierwszym znanym b³êdem doktrynalnym Ko¶cio³a by³o w³a¶nie odró¿nienie biskupów od starszych i przyznanie im roli kierowniczej. To doprowadzi³o do powstania dalszej hierarchii arcybiskupów, a wreszcie do wybicia siê na kierownicz± rolê w ko¶ciele biskupa rzymskiego i przyznania mu nale¿±cego siê tylko Chrystusowi Panu - tytu³u G³owy Ko¶cio³a. B³±d ten taki oto mia³ rozwój:

    Sztuczne rozró¿nienie miêdzy starszymi prezbiterami, a nadzorcami biskupami.
    W komentarzu do Dz. Ap. 20:28, w typowy dla rzymskich doktorów sposób, z oczywistej identyczno¶ci funkcji biskupa i starszego wybrnêli komentatorzy Biblii Tysi±clecia:

    "W znaczeniu funkcji ko¶cielnej, polegaj±cej na kierowaniu ¿yciem religijnym wiernych. Monarchiczny episkopat, nosz±cy tê nazwê ju¿ jako termin techniczny, choæ pochodzi od Chrystusa, zjawia siê dopiero pod koniec I wieku po Chr. Por. Flp 1,1."

    Jednak nawet oni szczerze przyznaj± w komentarzu do Listu do Tytusa, ¿e:
    "Biskup" (episkopos) - w ogólnym znaczeniu zwierzchnika, prze³o¿onego. Biskup ma tu to samo znaczenie co w 2 Tm 1,5 prezbiter. Terminologia hierarchiczna nie by³a jeszcze wówczas ¶ci¶le sprecyzowana."

    A mówi±c pro¶ciej, to wcale nie by³o jeszcze wtedy terminologii hierarchicznej, poniewa¿ nie by³o te¿ ¿adnej hierarchii, któr± terminologia ta mia³aby opisywaæ. Pocz±tkiem tworzenia siê hierarchii by³o w³a¶nie rozbicie funkcji starszego i biskupa i wyniesienie tego ostatniego nad starszych -prezbiterów. Powodem, dla którego w I wieku przyjêto zasadê jednego biskupa by³a chêæ utrzymania jedno¶ci ko¶cio³ów. Jednak owoce okaza³y siê gorzkie jak w ka¿dej sytuacji gdy cz³owiek uznaje, ¿e jego rozwi±zanie bêdzie lepsze ni¿ rozwi±zanie Bo¿e.
    Przyznanie biskupom wy¿szej pozycji nad starszymi i tytu³u papas ojciec (wbrew s³owom Jezusa "nikogo na ziemi nie nazywajcie swoim ojcem".
    W pochodz±cej z IV wieku Historii Ko¶cielnej Euzebiusza, opisuj±cej czasy od przyj¶cia Zbawiciela do cesarza Konstantyna nie ma ani jednej wzmianki o rz±dz±cym Ko¶cio³em Papie¿u Rzymskim. Raz jeden wymieniony jest tytu³ Papas, ale odnosi siê on do biskupa Aleksandrii. Czytamy tam:
    "Nastêpnie Dionizy rozwodzi siê pokrótce o herezjach w ogólno¶ci,
    a potem dodaje: "Tê zasadê i ten wzór przyj±³em od b³ogos³awionego
    papie¿a naszego Heraklasa [...]"" Historia Ko¶cielna VII, 7.4

    Przypis podaje:
    Papas = papie¿, tytu³ biskupi, u¿ywany do w. V prawie powszechnie.

    Przyznanie biskupom metropolii wy¿szej pozycji i w³adzy nad biskupami mniejszych miast, uto¿samiaj±c w ten sposób w³adzê w Ko¶ciele ze struktur± administracyjn± Imperium.
    Przyznanie biskupowi Rzymu w³adzy nad biskupami metropolii i najwy¿szej w³adzy w Ko¶ciele, tytu³u papie¿ papas, oraz tytu³u G³owy Ko¶cio³a.
    Obecnie ka¿dy pracownik wykonuj±cy s³u¿bê Bo¿± ma dwie mo¿liwo¶ci budowaæ wed³ug wzoru, który pozostawi³ sam Pan, lub budowaæ wed³ug przyjêtych przez ludzi zasad i w³asnego widzimisiê. Oby¶my nauczyli siê "dochodziæ do tego co jest mi³e Panu", pamiêtaj±c jednocze¶nie, ¿e przed Bogiem najwa¿niejsza jest nie nazwa ale rzeczywisto¶æ nie to czy kto¶ siê nazywa starszym, pastorem, czy diakonem, ale czy rzeczywi¶cie pasie owce i strze¿e ich przed wilkami. Bóg nie bêdzie nas rozlicza³ z nazwy jak± nadali nam ludzie, ale z rzeczywistych owoców naszej dzia³alno¶ci.

    ¼ród³o: http://chrzescijanie.info/maranatha/starsi.htm
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rozszczep.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Tanit diary Design by SZABLONY.maniak.pl.